Bevallen zonder angst (hypnobirthing deel 2)

Helse pijnen moet je doorstaan als je per ongeluk op aarde bent gekomen als vrouw én graag een kindje op de wereld wil zetten. Je hoort bijna niemand zeggen dat bevallen een prettige ervaring is. Regelmatig krijg je tijdens verjaardagsvisites de ergste horror-bevallings-verhalen gratis bij je gebakje. En tijdens de tv-bevallingen wordt er zo hard geschreeuwd dat de buren wel kunnen denken dat er iets mis is bij je thuis.

 


 “Bevallen doet pijn. Bevallen doet ongelofelijk veel pijn! Er kan heel veel mis gaan tijdens een bevalling voor zowel voor de moeder als voor het kindje. Dus zet je ziekenhuistas maar klaar, neem een shot pijnstilling en doe een schietgebedje. Op hoop van zegen.. En onthoud goed dat als je kindje er eenmaal is, je alles weer vergeten bent! “


Is het niet een beetje vreemd dat de bevalling zo vaak als een bijzondere, maar zeer pijnlijke, gebeurtenis wordt weggezet? Het lijkt alsof wij vrouwen als één van de weinige wezens op aarde, zo zijn ontworpen dat bevallen grotendeels een moeizame lijdensweg is.

 

Yes, ik mag bevallen!

Oké, misschien overdrijf ik nu een klein beetje. Maar dit is vaak wel het beeld dat wordt geschetst over bevallen. Dat het ook heel anders kan, heb ik zelf mogen ervaren tijdens mijn bevallingen. Ik had er zin in! Ik was super nieuwsgierig, totaal niet bang en vol vertrouwen in een mooie, bijzondere ervaring.

Waarschijnlijk heeft het feit dat ik totaal geen angst kende, er onder andere voor gezorgd dat mijn bevallingen ook echt zo mooi waren.  Maar wat doe je als je wel heel angstig bent? Of wanneer je eerste bevalling zo traumatisch was, dat je bijna niet in staat bent de angst voor je volgende bevalling los te laten?

 

Help, ik moet bevallen!

Dit was het geval bij Rinske. Haar eerste bevalling verliep, op zijn zachtst gezegd, niet zo soepel. Hun zoontje is uiteindelijk, na een lange bevalling, gehaald met de vacuümpomp. De eerste uren van het leven van Reinder waren zeer spannend. Gelukkig is uiteindelijk alles goed gekomen met zowel Rinske als Reinder, maar zo’n heftige ervaring heeft wel een grote impact op met name de eerste periode met zo’n kleintje.

Rinske en haar vriend Ytzen wachtten in eerste instantie een hele tijd voordat ze weer zwanger wilden en vooral durfden te worden. Maar eenmaal zwanger besloot ze naast de zwangerschap-yogalessen, een cursus hypnobirthing te doen. Met wat lichte scepsis gingen ze samen vier avonden naar Leeuwarden, waar Nynke Brakelé-Hiemstra (www.liefdevollegeboorte.nl) als één van de eersten in Friesland, de cursus HypnoBirthing gaf.

 

Yes, ik mag bevallen!

En dankzij die cursus veranderde het ‘Help, ik moet bevallen’ weer in een ‘Yes, ik mag bevallen’. Die transformatie kon plaatsvinden dankzij de verschillende invalshoeken die je tijdens de HypnoBirthing-cursus worden aangeboden. Hypnobirthing is een prachtige, complete cursus die je samen met je partner doet. Tijdens de bijeenkomsten ga je heel praktisch aan de slag. Zo bespreek je verschillende positieve bevallingservaringen en bekijk je mooie filmpjes. Ook krijg je verschillende tools waarmee je kunt mediteren, onder andere met een cd of met een praktisch werkboek vol positieve affirmaties. Daarnaast leer je hoe het proces van je bevalling verloopt en wat de invloed van ontspanning daarin is. Doordat je dit samen met je partner doet, werk je samen heel gericht naar de bevalling toe en leer je ook samen ontdekken waar je elkaar tijdens dat proces in kunt ondersteunen.

 

Van angst naar vertrouwen

De belangrijkste factor voor een ontspannen bevalling is vertrouwen en ontspanning. Het tegenovergestelde hiervan is angst. Die zorgt er letterlijk voor zorgt dat je bevalling moeizaam verloopt. Er zijn verschillende oefeningen die je zelf of tijdens een cursus HypnoBirthing of zwangerschapsyoga toe kunt passen om zonder angst de geboorte te beleven. Ik ga ze stapsgewijs in het kort met je doornemen.

  • Meditaties
    Tijdens meditatie wordt je je bewust van je gedachten en je gevoelens. Je keert je aandacht naar binnen en observeert wat er gebeurt. Hierdoor leer je jezelf goed kennen en naar jezelf te luisteren. Daarnaast wordt het, wanneer je regelmatig mediteert, steeds rustiger en in je hoofd, doordat je je niet mee laat voeren door je gedachtestroom.
  • Visualisaties
    Een visualisatie kan je helpen op een positieve manier te kijken naar het geboorteproces. Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat je lichaam zich als een bloem opent.
  • Positieve affirmaties
    Wanneer je je bewust wordt van je gedachten, zul je merken dat er regelmatig negatieve gedachten binnenkomen. Kijk welke dit bij jou zijn. Door middel van positieve affirmaties kun je je minset als het ware herprogrammeren. Een voorbeeld van een positieve affirmatie is: “Ik ben sterk en krachtig. Hierdoor kan ik tijdens de bevalling vertrouwen op mijn lichaam”.
  • Ademhalingsoefeningen
    De ademhaling is het belangrijkste middel om ontspannen te blijven of te worden. Observeer je ademhaling maar eens wanneer je gespannen bent. Je ademhaling is dan hoog en snel. Wanneer je bewust richting je buik ademt en je adem steeds langer en dieper laat worden, vertel je je lichaam dat het mag ontspannen. En door je te focussen op het ritme van de ademhaling blijf je constant in dit moment en krijgen negatieve gedachten nauwelijks ruimte. Wanneer je dit tijdens je zwangerschap regelmatig oefent, zul je tijdens de bevalling heel bewust met je ademhaling het lichaam laten ontspannen.
  • Positieve ervaringen
    Zien van mooie geboortes of het horen van positieve bevallingsverhalen geeft je het vertrouwen dat ook jij een mooie, ontspannen en rustige bevalling kan hebben. Kijk bijvoorbeeld het filmpje waarin een vrouw bevalt in de natuur. Zo rustig, ontspannen en krachtig bevallen is ook voor jou weggelegd!
  • Positieve benamingen
    Wat ik heel fijn vind aan hypnobirthing is de wijze waarop er gecommuniceerd wordt. Een wee wordt bijvoorbeeld ‘golf’ genoemd, wat een veel positievere benaming is.
  • Kennis vergroten
    Tijdens de cursus krijg je praktische informatie over hoe je bevalling kan verlopen en wat bijvoorbeeld de protocollen zijn in het ziekenhuis. Door deze kennis kun je jullie eigen wensen voor de bevalling zo goed als mogelijk in kaart brengen.
  • Eigen regie
    Door meer kennis zijn jullie samen in staat zo veel als mogelijk de eigen regie te houden. Dit zorgt er voor dat je met meer vertrouwen een bevalling kan beleven. Je partner kan hierdoor ook een actieve rol innemen tijdens te bevalling en jou zoveel mogelijk ondersteunen.
  • Samen met de partner
    Het grootste deel van alle cursussen en informatie die je kunt vinden over de zwangerschap is gericht op moeders. Terwijl je als aankomende papa (of mama/andere vorm van partner) een net zo belangrijke rol hebt in het ouderschap. Tijdens de HypnoBirthing ga je samen met je partner naar de cursusavonden.

 

Als yogadocent zou ik aan dit mooie hypnobirthing-rijtje ook het belang van assana’s willen noemen.

  • Lichaamswerk/voelen/assana’s
    Door bewust oefeningen te doen en bewegingen te maken, wordt je lichaam niet alleen sterker en leniger, maar leer je ook je grenzen en mogelijkheden kennen. Door te voelen wat er in het lichaam gebeurt, kun je ook tijdens je bevalling beter luisteren naar wat je lichaam wil. Je kan daardoor je houdingen aanpassen of juist gaan lopen of bewegen, als je weet dat dit prettiger voor je is tijdens de bevalling.
  • Luisteren naar je lichaam
    Uiteindelijk gaat het erom dat je in staat bent om te luisteren naar je lichaam. Hoe bewuster je bent van je eigen gedachten en gevoelens, des te meer ben je in staat het lichaam te laten doen wat het wil doen. En wanneer er wel gedachten, gevoelens of emoties bij je op komen die het proces laten stagneren, kun je die, doordat je ze erkent, uiten of bespreekbaar maken. Hierdoor verliezen ze hun kracht en is er weer ruimte voor vertrouwen.

 

Het bijzondere aan HypnoBirthing is dat er zoveel verschillende tools worden gebruikt om je op een andere manier te laten kijken naar de bevalling. Voor Rinske werkten bijvoorbeeld de visualisaties en de meditaties heel goed. Al tijdens de zwangerschap kun je die met behulp van een cd oefenen.

 

Nynke, (HypnoBirhting-docente bij www.liefdevollegeboorte.nl) geeft een korte aanvulling op dit blog:

Wat ontzettend leuk dat je besloten hebt nog een blog over HypnoBirthing te schrijven.

In je blog schrijf je dat  cursisten een cd meekrijgen, maar daar kan ik over zeggen dat iedereen tegenwoordig een mp3 meekrijgt! In plaats van een cd! Daar ben ik heel blij mee, want wie heeft er tegenwoordig nog een cd-speler?!

Verder geef ik de cursisten geen tools geef om te mediteren,  maar tools om diep te ontspannen. Eigenlijk beoefenen we geen meditatie. Zelfhypnose ofwel diepe ontspanning is als je kijkt naar de hersengolven, toch een andere staat van bewustzijn dan meditatie.

Daarnaast krijgen cursisten inderdaad een werkboek mee. Daarin staan onder andere affirmaties, maar ook ademhalingstechnieken, een praktisch geboorteplan die je je helemaal eigen kunt maken, uitleg over hoe ze hun lichaam kunnen voorbereiden op de geboorte en nog veel meer interessante informatie. 

 

Heb jij ook ervaring met HypnoBirthing? Of ben je, net als Nynke, ook HypnoBirthing docent en heb je aanvullingen op deze blog? Laat het me weten!

In een volgende blog ga ik verder in op de negatieve invloed die angst en stress uitoefenen op je bevalling.

Lees ook mijn eerste blog over HypnoBirthing.

Top