Ontspannen bevallen dankzij zwangerschapsyoga

Wat is een fijne manier om je voor te bereiden op je bevalling? Helemaal als je voor het eerst gaat bevallen kan het handig zijn om tijdens je zwangerschap een cursus te volgen. Zodat je je enigszins voor kan stellen wat er gaat gebeuren tijdens een bevalling.

Tijdens sommige cursussen wordt uitgelegd hoe een bevalling in z’n werk gaat of doe je oefeningen om soepel te blijven tijdens je zwangerschap. Daarnaast kun je je laten informeren door de verloskundige, je kan boeken lezen (deze bijvoorbeeld) of internet rondspeuren voor informatie.

 

Maar er zijn ook vormen van voorbereiding die iets meer van jezelf vragen. Die van je vragen écht naar jezelf te kijken. Die je in contact brengen met je lichaam, zodat je daardoor écht kunt ontspannen en vanuit je eigen kracht en vertrouwen een bevalling in kunt gaan. Hierdoor kun je zelf veel invloed uitoefenen over het verloop van je bevalling. HypnoBirthing, haptonomie en zwangerschapsyoga zijn hier goede voorbeelden van. In dit blog wil ik iets vertellen over de zwangerschapsyoga. Pak een kop thee, chocola en koekjes fruit en nestel je lekker op de bank. Hier gaan we!

 

Zwangerschapsyoga

Er zijn verschillende vormen van (zwangerschaps)yoga. Kundalini-yoga, de birthlight-methode, hatha-yoga en vast nog veel meer. Overeenkomstig is dat ze allemaal gebaseerd zijn op de traditionele yoga-oefeningen; asana’s (houdingen), pranayama (ademhaling) en ontspanning en meditatie.

Door middel van de asana’s, maar ook door de ademhaling- en ontspanningsoefeningen leer je je lichaam kennen en vertrouwen.


En dat laatste is wat je nodig hebt tijdens de bevalling: Vertrouwen in je lichaam!


In de yoga gelooft men in de kracht en de kennis van het lichaam. Het lichaam weet hoe het moet bevallen, het is er voor gemaakt. Vaak zijn het de gedachten die tijdens dat oer-proces de bevalling kunnen tegenwerken. Tijdens de lessen nemen daarom ontspanningsoefeningen en meditaties een belangrijke plaats in.
De ademhalingsoefeningen die je in combinatie met de assana’s doet, maken je bekend met je eigen ademhaling. Daarnaast oefen je regelmatig de buikademhaling. Dat is dé ademhaling die je tijdens de bevalling kan helpen te ontspannen, waardoor je uiteindelijk minder pijn voelt en de bevalling spoediger kan verlopen.

Vanaf week 16 van je zwangerschap kun je beginnen met de lessen tot het moment dat je bevalt. Vaak biedt een zwangerschapsdocent ook een partnerconsult aan. Hierin krijg je meer achtergrondinformatie over een bevalling, oefenen jullie samen bepaalde houdingen die prettig kunnen zijn tijdens de verschillende fases in de bevalling en bespreken jullie hoe je partner je tijdens de bevalling kan ondersteunen met onder andere de ademhaling.

 

En wat heb ik hier aan??

Ik hoor het je denken.. Leuk, al die informatie en al oefeningen… Maar wat héb ik daaraan als ik ga bevallen? Wordt het er mooier, gemakkelijker, minder eng of minder pijnlijk van? Ja! Als jij zó bewust bent van je gedachten, je gevoelens en angsten dat je ze elk moment kunt observeren, dan kun je ze ook los kunt laten. En dan kun je komen tot een diepe ontspanning. Niet alleen in je lichaam, maar ook vooral in je geest. En die ontspanning is precies wat je nodig hebt tijdens je bevalling.

Maar ik begrijp ook heus dat er misschien piepklein deel van de bevolking is die niet zit te wachten op al die yoga. Voor die mensen zijn er ook andere manieren van voorbereiding, die ook heel waardevol zijn. In het boek ‘Het Nieuwe Zwanger Worden’ vind je nog veel andere vormen én meer tips om je zo goed als mogelijk voor te bereiden.

Top